Cerca:

Translate

dijous, 26 de desembre del 2013

Construint per aprendre

Constructivisme en línia



Descripció

Cap a la dècada dels 80, van començar a aparèixer programes destinats a l'aprenentatge des d'una òptica constructivista. -Entenem Constructivisme com aquella pedagogia on es creu que cada alumne fa el seu propi aprenentatge a partir d'experiències i el mestre li facilita les eines i l'acompanya.- Aquesta nova corrent basada en el Constructivisme, s'anomenava Construccionisme. Va ser desenvolupada per Papert i creu que a l'aprenentatge s'arriba a través de l'acció i l'experiència i no des de la transmissió. Un exemple de programa construccionista, en seria el llenguatge de programació Logo, Anys després d'aquests primers programes, l'MIT va crear el programa Scratch; destinat a que els nens creïn els seus propis projectes informàtics mitjançant un llenguatge de programació simple i còmode per a ells. Aquest permet, mitjançant unes ordres d'acció-reacció, crear animacions, jocs, etc. Scratch és un programa lliure i, a més, gràcies a la versió 2.0, en tenim accés a través del núvol. El seu nom prové de la tècnica scratching, ja que, com fan els DJs, aquest programa permet recombinar peces d'altres llocs de la manera que sigui desitjada.Com podem veure en la següent imatge, la programació d'Scratch és ben simple i funciona, com hem dit abans, a partir de moviments d'acció-reacció.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/76/Scratch_2.0_Default_screen.png

Reflexió

El lema d'Scratch és "Imagina, programa, comparteix". Això fa referència als passos a seguir quan es desenvolupa un projecte: Primer ens plantegem un objectiu que volem assolir, després desenvolupem la idea per arribar a fer real aquella proposta i, finalment, compartim amb el món el nostre procés i el resultat final. Així doncs, Scratch serveix per a relacionar-se i compartir amb la resta. Per a què es pugui comentar, etiquetar, agafar elements, inspirar-se, compartir projectes... És per tant, una comunitat on s'aprèn de manera individual i col·lectiva a la vegada, paradogicament. Scratch, doncs, és un llenguatge que pot servir per moltes coses, però, sobretot, per aprendre; com podem veure en aquest link sobre les habilitats que es desenvolupen.

Ampliació

Scratch va ser ideat per a nens, però cada cop en són més els adults que també ho fan servir. Per altra part també es comença a fer servir en escoles, cada cop més, ja que és una gran eina pel desenvolupament de la lògica, la creativitat, etc. Moltes vegades ens pot semblar un eina de difícil accés, però els mestres Frank Sabaté i Carlota Bujons de l'Escola Projecte de BCN ens demostren que no al portal Edu3.cat. De fet, en són cada vegada més les escoles de Catalunya que en fan servir com podem comprovar en aquest link. Nosaltres també ens hem proposat realitzar un projecte per a provar l'experiència i poder-ne parlar amb més coneixement. I aquí en teniu el resultat: Un partidet de futbol urbà entre Lionel Messi i Cristiano Ronaldo per a dos jugadors i un teclat (per moure al jugador del Madrid utilitzeu W,A,S i D i per moure al del Barcelona feu ús de les fletxes).
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada