Cerca:

Translate

divendres, 27 de desembre del 2013

Adéu al guix i l'esborrador

De les PD a les PDI :De poder veure a poder interactuar

Descripció

Tant les Pissarres Digitals com les Pissarres Digitals Interactives consisteixen en un ordenador connectat a un projector que mostra en una superfície allò que es pot veure des de la pantalla de l'ordinador. La diferència entre ambdues és simplement, que, en la PDI, la superfície de projecció és sensible i es pot controlar l'ordinador només estimulant la superfície -a vegades, es necessita un bolígraf especial i, a vegades, funciona amb el dit-, gràcies a la tecnologia d'inducció electro-magnètica, els infrarrojos, la resistiva o l'òptica. En cas que aquesta es pugui traslladar amb facilitat i es pugui utilitzar des de qualsevol lloc, parlem d'una PDIP (Pissarra Digital Interactiva Portàtil). (Més informació a Wikipedia)

Reflexió

És un fet que les PDI ja fa un temps que s'han começar a introduïr al sistema educatiu de l'Estat Espanyol. Aquestes permeten que alumnes i mestres interactuiïn d'una nova manera. La PDI és molt més que una pissarra tradicional en digital; no només s'hi pot escriure, sinó que podem explorar tot el món virtual que trobem en un ordinador i a la xarxa, fent que tota l'aula entri en aquest o aquest entri a l'aula. A més, permeten que les escoles s'actualitzin i siguin més properes a la realitat virtual del present. Gràcies a les PDI, l'alumne pot tornar a ser un agent actiu que faci ús de la pissarra i aquesta torna a ser una eina i no només un suport, com en les PD. Les PDI, també permeten una més fàcil comprensió de molts conceptes, sobretot abstractes, gràcies a l'ampli vànol de recursos digitals que ens ofereixen. Per altre part, sempre es pot tornar a una classe anterior i visualitzar com es va explicar o estudiar a partir de la PDI.

Tot i els múltiples beneficis que ens aporten, no hem de deixar que les PDI es converteixin en el centre protagonista de l'aula o que totes les classes en depenguin, ja que en són una eina més. Moltes vegades, s'utilitza l'argument que les PDI reclamen millor l'atenció dels alumnes que les pissarres tradicionals. Però si ho pensem bé, aquest fet es produeix quan els nens estan acostumats a la rutina de les segones i de sobte es troben un nou element innovador o al que no estan acostumats; però quan, en un futur, les PDI passin a formar part de la mateixa rutina, reclamaran igual l'atenció. A més, les pissarres tradicionals també tenen ventatges que no trobem a les eines digitals; com, per exemple, el tacte i la relació amb quelcom tangible i natural, la fomentació de la imaginació, la pràctica d'ortografia i cal·ligrafia, etc. I per això, no hem de deixar que les PDI substitueixin les pissarres tradicionals, sinó que siguin una eina més coexistents.

Ampliació

El 15 de novembre de 2013, el ponent Miquel Amor i els mestres Jordi Bigas i Marta Palet de l'escola Mare de Déu de la Mercè de Sant Feliu de Llobregat van realitzar una conferència sobre les PDI a la Facultat d'Educació de Blanquerna. Us deixo aquí els apunts que va prendre M.D. (autora del blog Aprendre a Aprendre) a la conferència:
"Les PDI fa poc que ha entrat a les aules encara que l’escola sempre ha tingut tecnologia (els llibres, els quaderns, els bolígrafs,... )aquesta tecnologia però no ha desaparegut mai encara que s’ha actualitzat.  Des de fa uns anys els ordinadors van aparèixer el nostre món i les escoles els han anat incorporant a poc a poc a les aules. La tecnologia vol solucionar o fer alguna millora a on s’incorpora. Pel que fa a l’aula es treballa el tractament de la informació per elaborar un producte i per això podríem fer servir la PDI. La tecnologia moltes vegades s’anomena amb tecnologies antigues i això fa que no s’entenguin. Moltes vegades el nen es confon i no sap ben bé que ha de fer.  Amb la PDI passa el mateix. Ha agafat el nom d’una antiga tecnologia que sempre ha estat present, una pissarra.  La PDI ja no és una pedra on escrivim amb un guix, és molt més que això.  La PDI ens permet obrir i visita el món i que aquest entri a la nostre aula.La interacció de les PDI no sempre és bona, ja que com diu el nom és interactiva però la interacció no sempre afavoreix en l’aprenentatge ja que no tots interactuen. Moltes vegades només interactua el professor.La Marta Palet especialista de música i anglès i Jordi professor d’educació infantil i coordinador venen d’una escola que ha fet un gran salt en l’àmbit de les noves tecnologies. Els alumnes els motiva molt treballar amb ipads i noves tecnologies per fer coses diferents de les quals fan sempre. Aquest projecte el van començar l’any passat però fa 3 anys que hi ha PDI a totes les classes de la seva escola i primerament van començar amb l’1x1. Van pensar que calia anar més enllà de la PDI ja que allà només interactuava un i per això van introduir els ipads degut a una proposta dels pares. Els professors es van formar molt abans gràcies a l’assessorament d’un professor de Blanquerna. A cada mestre se li va donar un ipad i l’havien de treballar a casa per dominar-lo i poder-lo fer servir bé a l’escola, a les aules."

També us deixo tres links a pàgines amb recursos per les PDI:

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada